الإثنين , 26 أغسطس 2019
الرئيسية / ثقافة وفن / “ولد الغلابة”يثير الجدل ..ومفيش الكلام ده فى الصعيد كتبت:هويدا عطتيو بعد عرض الحلقات الأولي من مسلسل “ولد الغلابة” وتصدره تريند علي مواقع يتويوب حيث نال اعجاب الكثير من الناس وبالأخص المجتمع الصعيدي ولكن مؤخرا بعد عرض أحد المشاهد التي تحتوى على سخرية من أهل الصعيد بشكل عام .
style="display:block; text-align:center;" data-ad-layout="in-article" data-ad-format="fluid" data-ad-client="ca-pub-3754746322068505" data-ad-slot="2723352953">

“ولد الغلابة”يثير الجدل ..ومفيش الكلام ده فى الصعيد كتبت:هويدا عطتيو بعد عرض الحلقات الأولي من مسلسل “ولد الغلابة” وتصدره تريند علي مواقع يتويوب حيث نال اعجاب الكثير من الناس وبالأخص المجتمع الصعيدي ولكن مؤخرا بعد عرض أحد المشاهد التي تحتوى على سخرية من أهل الصعيد بشكل عام .

“ولد الغلابة”يثير الجدل ..ومفيش الكلام ده فى الصعيد
كتبت:هويدا عطتيو
بعد عرض الحلقات الأولي من مسلسل “ولد الغلابة” وتصدره تريند علي مواقع يتويوب حيث نال اعجاب الكثير من الناس وبالأخص المجتمع الصعيدي ولكن مؤخرا بعد عرض أحد المشاهد التي تحتوى على سخرية من أهل الصعيد بشكل عام .

مما اثار غضب أهالي الصعيد ودفع أحد رواد مواقع التواصل الإجتماعى يرد على صناع المسلسل بكل ما أوتى من قوة ، مدافعاً عن الصعيد والصعايدة والمناخ الذى ترعرع فيه.

ويقول من خلال منشور له :بالنسبه لمسلسل مايسمى “ولد الغلابه” اللي بيحكي حاجات مش كويسه عن الصعايده وبعض قري معينه بوجه رساله للاعلام الفاسد انا صعيدى وعايز اوضحلكو بعض الأمور الي متعرفوهاش عن الصعيد والصعايدة علشان للاسف كل معلوماتكم من خلال المسلسلات.
في مشهد من مسلسل ولد الغلابه بيتريقوا فيه ع الصعايدة انهم هناك ف الصعيد بيزغطوا الوزة و بيملوا القلل و بيطفوا النور الساعة ٦ !
انا عايز اقلكم علي شوية حاجات انتوا مش هتشوفوها في المسلسلات بس هي دي الحقيقة
فى الصعيد مش بنرمى امهاتنا فى الشارع ولا بنضربهم ولا بنوديهم دار مسنين علشان نخلص منهم،فى الصعيد مش بنتجوز ونرمى عيالنا فى الشارع.
فى الصعيد عندنا نخوه ومترابطين ورجاله مع بعض ونعرف الأصول وفي الفرح والحزن واقفين مع بعض.
فى الصعيد بنقف مع المحتاج وبنبقى سند ف ظهر بعض،فى الصعيد لو شفنا حد كبير ف الأرض بنسنده او بنعدى بيه الشارع ما بنقولش ملناش فيه،فى الصعيد مش بنبيع عيالنا
الصعيد فى اخلاق ونخوه ورجوله واحترام وحب وأدب، فى الصعيد متلاقيش الراجل نايم ف البيت ومراته بتشتغل وبتصرف عليه.
في الصعيد اهالينا بتعرف تربينا صح معندناش تحرش ولا خطف ولا اي من الصفات المنيلة دي،في الصعيد متلاقيش راجل عندنا بيدعم ال love wins و لا بنت single mother
في الصعيد مفيش عيله مفيهاش دكتور او مهندس او ظابط او قاضي أو عضو مجلس شعب علشان هناك كل عيله حريصه

في الصعيد مفيش عشوائيات زي اللي موجودة في القاهرة كلها بيوت جميله وحوليها زرع وخضرا يعني منظر يريح العين ويهدي الاعصاب ويساعد علي الإبداع،في الصعيد مفيش بلطجية ولا سرقه بالاكراه ولا اي حاجه من الجرائم الي موجوده في القاهره علشان كل الناس عارفه بعضها ولما حد بيغلط بيلقولو كبير يترد عليه ويقدر يحكمو للاسف هنا محدش ليه كبير يترد عليه.
ان يكون منها كوادر تفتخر بيهم

عن أحمد حميد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *